Idén szeptember 7.-én került megrendezésre a hagyományosan minden szeptemberben esedékes Apple bemutató, ahol idén a legújabb IPhone mellett, az Apple Watchot és számos egyéb újdonságot mutatottak be. A cégről mindenkinek a határtalan innováció és az a bizonyos „AHA” érzés jut először az eszébe, azonban a vállalat tőzsdei árfolyamát az elmúlt évek újdonságainak sem sikerül egyértelműen emelkedésre bírniuk.

Ez részben annak tudható be, hogy a cég gondosan ügyel a fontosabb újdonságok, fejlesztések kiszivárogtatására, amelyek így nem ütnek igazán nagyot, mint anno az első IPhone bemutatása. Ezen kívül régóta lehet hallani olyan piaci pletykákat, hogy az Apple egyre jobban küzd az újdonságok kitalálásával is, ami nem csoda, hiszen egyre nehezebb valódi újdonságot belepréselni egy szappantartó méretű telefonba. Fontos szempontként szolgál, hogy gomba mód szaporodnak a főleg keleti fejlesztésű okos telefonok, amelyek ár-érték arányban és sokszor technikai vívmányokban is gazdagabb készülékeket gyártanak, komoly piaci veszteséget okozva a cégnek…

… és a befektetők sosem kegyelmeznek! Egyáltalán nem elnézőek a gondokat ismerve, sőt, kifejezetten türelmetlenül várják a forradalmi újdonságokat.

Górcső alá vettem tehát az elmúlt 3 év bejelentését követő árfolyammozgásokat, hogy összehasonlíthassuk a cég bejelentését a piac ítéletével:  

2014.Szeptember 09.-ét komoly várakozások előzték meg a tech óriás bemutatóját, ahol a cég az bevezette az IPhone 6-ot és piacot nyitott az új okos órával, az Apple Watch-al is. Aznap a cég árfolyama 0,4%-ot zuhant, azonban a következő napokban masszív 3% feletti profitot produkált. A jó hangulat még hosszú hetekig kitartott az árfolyamban.

 

2015. Szeptember 09.-én jóval szerényebb felhozatallal készült a cég. Ekkor mutatták be az IPhone 6S és a 6S Plus modelleket, ezen kívül az Apple TV legújabb verzióját is. A tőzsde ezúttal is racionálisan döntött: a bejelentés napján a cég részvényeinek árfolyama közel 2%-ot estek. A következő napokban azonban fordult a kocka, hiszen a cég cilinderből elő tudtak rántani elemzéseket, ígéreteket az eladási számokkal kapcsolatban, amelyet a befektetők 2.2% emelkedéssel honoráltak. (Az Apple láthatóan a negatív helyzetek orvoslására is fel van készülve, amelyet nem késlekednek bevetni a piac megnyugtatása érdekében…)

appletv

2016.Szeptember 07.-én az árfolyamon tökéletesen lekövethető a bejelentést követő kezdeti lelkesedés, ami azonnal emelkedést produkált az árfolyamban. Azonban a bejelentést követő két napban következett a hideg zuhany: az elmúlt 4 év legnagyobb, a bemutatót követő esését hozta össze a cég, amely következtében az Apple árfolyama a szerdai csúcstól számítva a pénteki zárásig -5,7%-ot zuhant!

apple-2016

Érezhető, hogy a piacot egyre nehezebb tartósan lenyűgözni és a marketinges cukormáz hamar olvadásnak indul a legújabb termékpaletta láttán. Ezen kívül a cég tudatosan szivárogtatja ki a legtöbb információját az új termékekről, így a sokkhatás valóban csak az Apple fanatikusokra tud hatást gyakorolni, ami az árfolyamokban is visszaköszön. A befektetők láthatóan képesek racionális döntéseket hozni és kizárólag a valódi, eredeti újdonságokat díjazzák vétellel. 

Természetesen a tech cég még mindig rendkívüli piaci pozícióval bír. Az egyik leg tőkeerősebb cégként még jelentős fejlődési potenciállal bír, ami jól leképezhető az elmúlt 5 év árfolyammozgásaiban is.

Összehasonlításként az Apple napi tőzsdei forgalma tízszer nagyobb az egész BUX forgalmánál!!!

 

Az Apple esete jól példázza, hogy egy befektetési döntés kiválasztásánál nem elég CSAK a józan eszünkre hallgatni, hiszen sokszor a „tuti”és „nyerő” beszállási lehetőségek okozzák a legnagyobb veszteséget, csalódást. Elég csak a közelmúltba visszatekinteni, hiszen melyik laikus befektető gondolta volna, hogy mondjuk a Facebook, Ferrari, vagy akár a Norbi Update nem fog történelmi emelkedést és hihetetlen profitot elérni tőzsdei bevezetését követően?

Gyakran magam is szembesülök a rideg ténnyel, hogy kihagyhatatlan tőzsdei bevezetéssel, úgynevezett IPO- val (Initial Public Offering) kapcsolatban keresnek meg, alulképzett call centeresek. Biztos vagyok benne, hogy a tömegek megszólításával jelentős összeget képesek ilyen módszerrel összeharácsolni és a frissen szerzett ügyfeleket jelentős veszteségbe ültetni akár évekig. Ennél még a 0-hoz konvergáló banki betétek is kedvezőbb feltételeknek bizonyulnak!

Ezúton is javaslom Önnek, hogy minden befektetési döntése előtt kizárólag olyan befektetési szakértővel, tanácsadóval konzultáljon, aki a saját tanácsai alapján már bizonyítottan elért tartós eredményeket!