Skip to main content

Megéri kibocsájtáskor vásárolni egy részvényből?

Sztorizás, tippelgetés és álmodozás helyett nézzük a tényeket.

A közelmúltban bocsájtották tőzsdére a Snapchat-et, a fiatalok egyik legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazását. Az első nap végére +41%-al volt magasabban az árfolyama, ami sokakat túlzott reménnyel töltött el, hogy igenis lehet még bankot robbantani a részvénypiacon.

A Snapchat-nél a hívószó a Facebookra volt. „A Snap lesz a következő Facebook?” lehetett olvasni a gazdasági bulvárlapok főcímeit. A FB 2012-es indulása óta ugyanis +261% -on áll, ami több mint jó eredmény.

Mielőtt elkezdene vadászni a következő IPO (Initial Public Offer – nyilvános kibocsájtás) után vagy addig venne a Snap-ből, amíg nem üti le a csillagokat is az égből, nézzük meg közelebbről a valós adatokat.

Az elmúlt évek népszerű technológiai cégeinek tőzsdére menetele.

A következő listán 10 népszerű és közismert technológiai cég kibocsájtásának adatait látja.

Jegyzési ár, aktuális ár és az indulás óta elért eredmény %-ban

Az első nap mindig nagyon izgalmasan telik, de mit jelent a jövőre nézve?

A következő táblázat a kibocsájtást követő első nap záróára és a jelenlegi ár közötti különbségeket mutatja.

forrás: Ben Carlson

Az utóbbi évek 10 híres technológia cégeiből csupán a Facebook számít igazán sikertörténetnek.

Hozzátéve, hogy az első évben kevesebb, mint a felére zuhant az árfolyama. Ez ugye nem az az eredmény, amire számít a kedvenc cége megvásárlásakor?

A felkészületlen befektetők, akik arra a lottó 5-ösben bizakodtak, el is adták az első nagyobb esés után. Bár a vége happy end, mégis csak kevesen élvezhették ki azokból, akik már a kezdetekkor bizalmat szavaztak.

Az Alibaba mesebeli története egy év után szakadt meg, amikor elkezdett esni erősen az árfolyama. 3 év elteleltével +10% az első nap zárása és a jelenlegi ár közötti különbség. Az S&P500 többet emelkedett ez alatt az idő alatt…

 

Professzor Jay Ritter a University of Florida-ból számos kutatást végzett az elmúlt évtizedek IPO-iról. Az eredmény igencsak beszédes.

1970 – 2010 között az IPO-k az azonos kategóriája részvényekhez képest az első évben átlagosan -4,8%-al, a második évben -8,1%-al, az 5. év végére pedig -3,3%-al teljesítettek rosszabbul.

A következtetés egyszerű: a befektetők nem kapnak elegendő hozam pluszt a vállalt extra kockázatért cserébe.

Statisztikai alapon az IPO egy olyan fordított orosz rulett, amiben a hatos tárban 5 golyó teszi kellemetlenné az esélyünket.

A hazai papíroknak sincsen jobb eredménye. Gondoljon csak a csúnyán leszerepelt Norbi Update-re vagy a közelmúltban kibocsájtott Duna House-ra, ami 4 hónap után több, mint 10% mínuszban van.

Mi az oka nagy veszteségeknek?

A kudarcos eredmények oka elsősorban abban található, hogy a befektetők a cég történetét és vízióját veszik, nem pedig a valós eredményeit. Erre jó példa a Twitter, ami nem tudott még egy cent profitot se termelni. Persze a piac idővel vissza is igazolta azzal, hogy jelenleg -41%-os árfolyamon van az induláshoz képest.

Magas elvárásokra van szükség ahhoz, hogy drágán lehessen tőzsdére vinni egy céget. A magas elvárásokat pedig könnyű nem teljesíteni, ami után a csalódottság sem marad el.

Az álmokat befektetők (és brókerek) fűtik, így az egész IPO őrületnek a gyökere a befektetői kör.

Ki vásárol a kezdeti kibocsájtáskor?

  • A cég ügyfelei
  • Szerencsevadászok
  • Akiknek eladta a brókerük pl. a Facebook történetével

Csupa befolyásolt, nagyravágyó és tapasztalatlan befektető.

Az IPO-t az érzelmek hajtják a józan ész helyett.

Első akar lenni?

Ugye nem akar lecsúszni a következő Facebookról?

Vajon, ha a fent említett adatokat ismerné minden vásárló, akkor is belevágna? Fura, de sokakat biztosan nem tántorítana el. Az emberek szeretnek játszani, szeretnek kockáztatni még akkor is, ha az esélyek ellenük szólnak. Még akkor sem akarják megadni az esélyét, hogy lecsússzanak a következő nagy dobásról.

Jellemzően a profi befektetők nem vásárolnak kibocsájtáskor. Nem érdekli őket a hangzatos történetek és a rózsaszín álmok. A tények számítanak és ha egy üzlet jónak tűnik, de még nem egyértelmű, türelmesen kivárják, amíg összegyűlik kellő információ.

Miért ne viselkednél úgy mint egy profi befektető?

Invesztáljon olyan befektetésbe, amit ismer és az esélyek az oldalán állnak. A befektetés nem szerencsejáték, hanem türelemről, valószínűségekről és következetes stratégiáról szól. 

Előttünk van még az Airbnb-nek és az Uber-nek a kibocsájtása. Jó lehetőség, hogy gyakorolja az önmegtartóztatásodat.

mm

Horváth Attila

Tíz éve a befektetések varázslatos világában. 5 évig egy alap vezető elemzőjeként, majd tőkepiac, végül az InwestMentors vezető privát bankáraként úgy érzem, most tudok a legtöbb értéket adni. Hiszek abban, hogy a jó befektetés olyan, mint egy igényes, személyre szabott öltöny, a tudás pedig kinyitja a lehetőségek kapuját. Miben tudok segíteni? Igényekre fókuszálni + lehetőségeket felkutatni + jobb döntést hozni = stabil és tervezhető pénzügyi jövőt teremteni. Írok a szerzőnek | Konzultációra jelentkezem

Küldjön üzentet!