A hét legbizarrabb gazdasági híre: a Tesla többet ér mint a Ford.

Álljunk is meg rögtön az első mondatnál, hogy miért is érdemes foglalkozni a témával.

Van egy olyan érzésem, hogy ez a torz árazás nem az elektromos autók jövőjéről szól, hanem egy szimpla lufi.

Ugyanezt lehetett látni a dotcom láz alatt vagy a közelmúltban a biotech cégeknél.

A Tesla évről évre egyre magasabb eredményeket ér el. Úgy értem egyre több veszteséget termel.

Ha az eredményei alapján ítéljük meg, azt lehet látni, hogy 10 év alatt egy fillér profitot nem termelt, mégis most az USA legértékesebb autógyára.

Reális ez a magas ár és az a potenciál, amit neki tulajdonítanak?

3 kétségem is van a Teslaval kapcsolatban:

1, Olyat vállal, amit nem tud teljesíteni.

A tervezett 5 Gigafactory gyár gigantikus növekedést tesz lehetővé az elektromos autó gyártónak. Már a Gigafactory 1 is 500.000 autó gyártására ad lehetőséget. Viszont eddig a max 84.000 / év volt 2016-ban.

Tényleg el fognak tudni adni ennyi autót? Milliónyi oka lehet annak, ha a kereslet és a kínálat nem találkozik.

Ahhoz, hogy beszakadjanak az árfolyamok, elég ha csak nem egyeznek az eredmények az elemzői várakozásokkal. A jelenlegi ár nem az elért eredményeken, hanem a jövőbeli várakozásokon alapul. Hatalmas álmok, gigantikus várakozások.

A piac most beáraz évi több millió autónyi eladást, de mi van ha csak 1 milliót adnak el? Fantasztikus teljesítmény az is! De ha az ára pl. 3 millió autónak a profitját tükrözte, az 1 millió óriási csalódást fog jelenteni.

Ahol az elvárások az egekben vannak, óriásit lehet pofára esni. Magas lóról lehet…

2, Túlértékelik.

A Tesla szexi, menő, trendi. Oda vannak érte a nők és a férfiak is. Még mindig utánafordulnak az utcán vagy leállnak a parkolóba vele fotózkodni. Ilyen vonzerő mellett, könnyen elragadtatja magát a piac.

A Tesla piaci értéke jelenleg 48 milliárd USD, 2016-ban eladott autók száma 84.000, a világ legnagyobb autógáyrtójának a Toyota, aminek értéke 172 milliárd USD, eladott autók száma 2016-ban 10,2 millió!

A Toyota közel 120* annyi autót ad el, mint a Tesla, 8 éve a világ legnagyobb autógyára, üzleti kapcsolatai vannak a gyakorlatilag a teljes japán autóiparral, több millió márkahű vevője, mégis csak 3* annyit ér mint a Tesla?

3, Nem tud profitot termelni.

Jelen állás szerint a Tesla cash és hosszútávú adósság összevetve -2,4 milliárd dollár. A Fordnál ugyanez a szám +11,2 milliárd.

Senki nem tudja egyelőre, hogy a Tesla mekkora nyereséget fog tudni realizálni egy eladott autón. Egyelőre csak a fényes jövőkép van.

Két különböző dolog, a jövőbeli teljesítménybe vetett hit és a valós profit, amit egy vállalat termel. A hit rövidtávon hat az árfolyamokra, a teljesítmény pedig hosszútávon határozza meg.

A startup világ teli van ellenpéldákkal, ahol látványos cégeket túlértékelnek.

IPO eredmények

Ugyanezt el lehet mondani általánosságban a friss kibocsájtású cégekről is. Erről bővebben itt írtunk: AZ IPO OLYAN, MINT OROSZ RULETTET JÁTSZANI 5 GOLYÓVAL

A félreárazás még a jól működő profitos cégeknél is megeshet. Jó példa rá a Microsoft, ami 16 év után tavaly tudott csak új csúcsot dönteni, de az inflációval korrigált ára még most is kevesebb min 17 éve volt.

microsoft chart

ariva.de

Konklúzió

Jó esélye van a Teslanak, hogy a világ egyik meghatározó autógyártójává váljon, de befektetésként csak akkor lesz érdemes benne gondolkodni hosszútávon, ha az ár és az aktuális érték (nem a jövőbeli várakozás) összhangba kerül.

A Tesla ára egyelőre Ikaroszként emelkedik a nap felé,  a történet végét pedig mind jól ismerjük.

 

címlap kép: flickr.com