Elgondolkozott már azon, hogy a hazai befektetési szolgáltatókat szigorúbb szabályozások alá kéne vetni?

 

Ha ez megtörténne, Ön min változtatna?

 

MIFID2 szabályrendszere várhatóan 2018 januárjától lép életbe hazánkban is, amelyet többek között az alulszabályozott piaci környezet és a gyakran tapasztalható visszaélések hívta életre, a számos gyermekbetegséggel rendelkező MIFID1 helyett. Az új szabályrendszer komoly változást jelent mind a szolgáltatók, mind pedig a befektetők részéről.

 

Mi változik?

 

Ma Magyarországon több mint 40 kereskedelmi bank és 20-nál is több biztosító, több ezer pénzügyi terméke érhető el a piacon, amely sok esetben átláthatatlan dzsungelre hasonlít az átlagpolgár számára. Nem csoda tehát, hogy az új módosításokkal éppen a pénzügyileg alulképzett hazai lakosság érdekeit kívánják magasabb szintre emelni és a szolgáltatók „játszótereit” csökkenteni.

 

Nekik 2018 után jelentős energiát kell fordítaniuk a tanácsadás minden szakaszára, az ügyfelek tájékoztatására, költségek teljes kimutatására. A rendelet szerint precíz felmérésnek kell megelőznie a portfólió kialakítását és pontos indoklást kell adni arról, hogy az adott ügyfélnek miért éppen azok a befektetési eszközök kerültek megvásárlásra.

 

A pontosabb felmérés várhatóan sokkal jobban kiszűrheti az ügyfelek valós kockázatvállalási hajlandóságát, amely figyelmen kívül hagyása súlyos károkat képes okozni a megtakarításainkban. Ezen kívül várhatóan elkerülhetőek lesznek azok a baklövések is, hogy a bankbetétekből komoly összegek vándorolhassanak mondjuk Forex kereskedésbe, Questor kötvénybe, vagy részvényekbe…

 

HA kíváncsi arra, hogyan működik a Mifid2 szabályrendszere által kialakított Konstruktív Konzultáció, tehát a felmérésben szereplő kérdéssor, kattintson IDE!

 

A Mifid2 jelentős változásokat hoz az ügyfélápolás és a rendszeres utógondozás terén is, amely napjainkban komoly hiányosságnak számít. Tanácsadásink során sajnos nagyon ritkán találkozunk olyan ügyféllel, akinek ne lenne valamilyen rossz tapasztalata az elmúlt 27 évből, mióta gombamód elszaporodtak volna a pénzügyi szolgáltatók.

 

Költségek.

 

A szabályozás deklarált célja az ügyfelek teljes tájékoztatása a költségek terén is. Évente pontos elszámolást kell biztosítani a befektetési termékek és szolgáltatásokat terhelő költségekről. Ennek azért is lesz komoly jelentősége, mert napjainkban számos szolgáltató a valós költségeknek csupán a 60-70%-át mutatja ki, így a fennmaradó beépített/rejtett költségek (up front fee) láthatatlanul tovább olvasztják befektetésünk értékét.

 

A megbízásoknak (pl.: részvény, kötvény, bef. alap vásárlásakor) az ügyfél számára a lehető legkedvezőbb áron és legkedvezőbb feltételek mellett kell teljesülniük, valamint ezt a folyamatot pontosan dokumentálni is kell.

 

A hazai pénzügyi szolgáltatók minden fórumon évek óta arról panaszkodnak, hogy a MIFID2 által túlszabályozottá válik a hazai piac és jelentős plusz költségekbe kerül az informatikai feltételek kialakítása, a költségek teljes kimutatása, ügyfelek tájékoztatása.

 

A fenn taglalt változások azonban koránt sem hatnak mindenhol újdonságként. Ausztriában már 2012 óta életbe lépett a Mifid2 és az amúgy is szikla szilárd alapokon nyugvó pénzügyi környezetbe hamar bele tudták illeszteni az új szabályozásokat.

 

Éppen ezért, a Mifid2 szabályrendszerét egy Osztrák értékpapír szolgáltató bank, a Partner Bank AG mutatta be, a szeptemberben megrendezett konferencián. Ennek rövid összefoglalójáról a portfolio.hu is írt, amelyet IDE kattintva olvashat.