A 80-as évek legeleje szörnyű rettegésben telt a csirkéknek. A McDonalds egy teljesen új termékkel készült piacra lépni.
A csirkefalatok megfeleltek minden elvárásnak, hogy közkedvelt darabjává váljon a menünek, azonban a gyorsétterem óriás rendkívül aggódott.
A kihívás
A McNuggets árában a legnagyobb változót maga a csirke jelentette. Ha megemelkedik a csirke ára, emelni kell a falatkák árát, vagy le kell mondani a profitjáról. Egyik se tűnt jó megoldásnak.
Szerették volna lefedezni a csirke árát, de nem volt „csirke future” piac. A csirke tenyésztők pedig nem merték vállalni, hogy fix áron adják el a hónapokkal később leszállítandó csirkét, mivel ők se látták a jövőt, hogy a takarmány árak hogyan fognak alakulni.
Ekkor a McDonalds Ray Daliohoz fordult, aki ma minden idők egyik legsikeresebb alapkezelőjének számít és a világ legnagyobb hedge fundját a Bridgewatert vezeti. Az általa megalkotott „All Weather” stratégia pedig egyedülálló módon 27 éve minden évben képes volt nyereséget elérni! De 1983-ban ennek még csak a reménye volt kirajzolódóban.
A csirkeapokalipszis kezdete
Ray egy új gondolattal állt elő, ami megoldást jelentett a csirkeapokalipszis mellett a McNuggets bevezetésére is.
A megoldás
A csirke árát valójában csupán néhány dolog határozza meg: a csibe (ami nagyon olcsó), kukorica és szójadara. Ebből az utóbbi kettőnek ingadozó ára volt, ami miatt aggódniuk kellett a csirketenyésztőknek.
Ray javaslatára egy speciális future termékbe kombinálták a két takarmány árát, ami lehetővé tette, hogy fix árat tudjanak biztosítani a tenyésztők. Végeredményként pedig 1983-ban a McDonalds bemutatta a McNuggets-et.
A történet jól mutatja hogyan is működik a befektetési világ. Bármilyen bevételi csatorna lebontható elemeire és még részletesebben elemezhető azáltal, hogy először azt vizsgáljuk, mi mozgatja az egyes önálló elemeket. A csirketenyésztő árazása a szója és a kukorica árától függ. Egy kötvény ára lebontható a valós hozamra és az inflációra.
Az a gondolatsor, hogy az eszközök szétbonthatók összetevőkre, az összetevőkből pedig portfóliót lehet építeni, az alapját képezi az elképesztő módon 27 éve folyamatosan nyerő „All Weather” stratégia megalkotásának.
Erről bővebben itt olvashatsz:
boríókép: istock.com